Trykkakkumulator bil
Trykkakkumulator for
Trykkakkumulator: nyttig informasjon
Hvordan identifisere svikt hos akkumulatoren til et hydraulisk fjæringssystem
Å gjøre en diagnose av akkumulatorer til det hydrauliske fjæringssystemet på egen hånd, må gjøres i flere trinn.
For det første, sjekk komponenten og i området de er festet: det bør ikke være noe tegn til oljeflekker på de.
Det neste er å frakoble koblingen til akkumulatoren og prøve å sette trykk på membranen ved å bruke tilgjengelig utstyr. Hvis den buler ut veldig lett, er det svikt i delen.
For å evaluere tilstanden på komponenten kan spesielle merker settes på den hydrauliske ekspansjonstanken for fjæringen. Skal du gjøre det, utføres inspeksjonen på denne måten:
- Først må du sjekke at tanken er fylt med væske til normalnivået.
- Så kan du heve den til den stopper ved å aktivere justeringssystemet for bakkeklaring, og sette et merke på væskenivået i tanken.
- Etter dette må du sette bilen i lavest mulig posisjon og igjen merke væskenivået. Intervallet mellom de to merkene skal minst være 7 trinn. Hvis det er mindre, vil ikke akkumulatorene fungere skikkelig.
En mer komplisert diagnose kan gjøres på et bilverksted ved hjelp av spesialutstyr.
Du kan komme fram til at akkumulatoren til det hydrauliske fjæringssystemet trenger inspeksjon ved følgende symptomer:
- slitasje av fjæringssystemet sjokk absorberende egenskaper
- merkelige lyder under kjøring
- reduksjon i bakkeklaringen
- støt når bilen bunner ved kjøring på dårlige eller røffe veier
- varsel lampe i instrumentpanelet som indikerer feil med fjæringssystem
- rattet drar mot en side
- det krever mer kraft for å vri på rattet
Årsaker til svikt hos akkumulatoren til det hydrauliske fjæringssystemet
Disse delene er ganske slitesterke. Svikt hos de er som regel forårsaket av at man ikke har fulgt kravene for service av det hydrauliske fjæringssystemet. Siden nitrogen har en tendens til å fordampe, må akkumulatorene bli etterfylt cirka hver 150,000 til 200,000 kilometer for å ha det trykket som de krever. Hvis du venter med å gjøre disse intervallene kan det til slutt føre til trykkfall, som igjen har med seg økt risiko for at membranen brister.
I tillegg har bilprodusenten også intervall for utskifting av den hydrauliske væsken. Ved cirka 50,000 til 60,000 kilometer, i moderne biler kan det være rundt 120,000 kilometer. Utskifting av væsken kan bli kombinert med flushing av systemet, som også blir gjort ved hver 120,000 kilometer. Hvis disse anbefalingene ikke blir fulgt, kan det føre til fastkiling av ventilene, forstyrrelse av kapasiteten for gjennomstrømningen gjennom rørene, og pumpen kan bli utbrent.
Bruk av olje som er under standarden i det hydrauliske fjæringssystemet kan føre til tidlig slitasje av membranen og andre tetninger. Ved nødstilfeller er det mulig å fylle systemet med motorolje uten noen tilsetningsstoffer for å nå fram til en servicestasjon.
Utskifting av akkumulatoren til det hydrauliske fjæringssystemet
Det er anbefalt å bytte delene i sett. Sekvensen av handlinger for å gjøre jobben avhenger av bil design og antall akkumulatorer som blir brukt til fjæringssystemet.
Hvis du planlegger å gjøre jobben selv, trenger du å følge prosedyren i bilens tekniske instruksjoner.
Vanligvis vil demontering av delene og installasjon være enkelt. Alt du trenger å gjøre er å slippe ut trykket i systemet og bruke en kjederørtang for å skru de løs, deretter installere nye.
På noen biler må traversen bli fjernet for å bytte ut de sentrale hydrauliske akkumulatorene. I dette tilfelle er det best om installasjon av delene blir gjort av profesjonelle på en servicestasjon.