Vindusspylerpumpe bil
Spylevæskepumpe for
Spylevæskepumpe: nyttig informasjon
Vindusvisker pumpen er en komponent av vindusviskeren. Føreren styrer den med hjelp av en spaken eller bryter. Som regel gjelder det en elektrisk pumpe som drives fra kjøretøyet nettverket. I mange biler finnes det flere pumper, som i meste tilfeller er bakruten og delvis frontlyktene utstyrt med skivene.
Dupleks pumpen kan levere vann til to vindu skiver, mens en pumpe leverer vann gjennom en enkelt utgang. Vindusvisker pumpens plassering varierer avhengig av bilmodell og produsent. I de fleste tilfeller er den plassert i forsiden til bilen, bak skjerm. Dersom vindusviskeren ikke fungerer, betyr det at vindusviskerens pumpen er ødelagt. Dersom pumpen gjør støy når motoren er på og vann ikke leveres når slangen er på, er det nødvendig å erstatte pumpen. Dersom slangen er frosset, må du først avise den. I meste tilfeller kan du bruke slangen igjen etter dette.
Dersom vann leveres i tilstrekkelig mengde, må det være en annen grunn til feil. De vanligste årsakene til svikt er blokert slange eller dyse. Feilen vises som resultat av vindusvisker pumpeslitasje. Det er ganske dyrt å demontere vindusviskerens pumpen fordi det ligger i et utilgjengelig sted. Noen ganger er det nødvendig å demontere andre bildeler (støtdemper, for eksempel) for å komme til pumpen. I vårt bred sortiment finner du forgasser, vaske dyse, vannkjølt radiator, registerreim deksel, listverk og beskyttelsestrimmel, tenning kabel, trekkstang, styrenhet og andre reservedeler. Besøk nettbutikken vår!
Slik oppdager du feil på spylervæskepumpen
Sjekk pumpen ved å vri nøkkelen til lampene på dashbordet lyser, uten å starte motoren, og trykk på spaken til vindusviskeren. Hvis du ikke hører at den elektriske motoren blir aktivert, er det noe galt med komponenten.
Følgende er tegn på at spylervæskepumpen må sjekkes:
- Det tilføres ikke spylervæske til vindusviskerdysene, hverken for frontruten eller bakruten og frontlyktene, hvis bilen din er utstyrt med de to siste
- Det er spor etter væske på slangene og tanken må fylles opp oftere enn vanlig
- Komponenten er blitt skadet, for eksempel i forbindelse med reparasjon av deler i nærheten
Årsaker til feil på spylervæskepumpen
Enheten går vanligvis i stykker hvis den overbelastes, for eksempel hvis bilen kjøres mye i veldig støvete områder. Under slike forhold må du vaske ruten veldig ofte, noe som kan føre til at sikringen går. Spenningsendringer i bilens elektriske system fører til brudd på kretsen i kablene som kobler viskerspaken til den elektriske motoren, eller det er en sikringsfeil. Kraftige vibrasjoner i motorrommet kan føre til at terminalene og de interne koblingene i pumpen løsner. Spylervæske av dårlig kvalitet og smuss som trenger inn i spylervæsketanken øker belastningen på den elektriske motoren og kan føre til at den går i stykker. Hvis det trenger fukt inn i mekanismen, fører det til korrosjon av terminalene og på metalldelene.
Reparasjon av spylervæskepumpe
Noen ganger holder det å bytte ut sikringen og de skadde slangene for å sette pumpen i stand igjen. Hvis det bare er litt korrosjon på metalldelene, kan denne fjernes med rengjøring. I de fleste tilfeller er det imidlertid nødvendig å installere en ny pumpe.
Utskifting av spylervæskepumpe
Du kan skifte ut denne delen selv. Slik gjør du det:
- Pass på at pumpen er lett tilgjengelig. Du kan, for eksempel, måtte fjerne dekselet over hjulbuen og den fremre støtfangeren.
- Tapp ut spylervæsken og fjern om nødvendig tanken.
- Koble de elektriske terminalene og slangene fra enheten og fjern den.
- Monter den nye enheten, koble til slangene, kablene og tanken.
- Tøm ny spylervæske på tanken.
- Kontroller at delen fungerer ved å koble inn tenningen og presse på spaken. Hvis komponenten er i orden, hører du en karakteristisk lyd fra under panseret og væsken sprayes jevnt fra dysene.