Vindusvisker stangsystem bil
Vindusviskermekanisme for
Vindusviskermekanisme: nyttig informasjon
Vindusviskerens trekkstang er en del av vindusviskeren. Systemet driver vindusviskerens motoren. Reversible motorer virker uten kobling fordi de er utstyrte med en kontrollenhet. Kjøretøy med klassiske sirkulære motorer trenger vindusvisker trekkstang. Det gjelder en mekanisme hvor en ende er forbundet med vindusviskerens motoren, men den annen er forbund med skjerm vindusviskerne.
Slitasje eller en ulykke kan resultere i mekanisk feil. Dersom vindusviskeren beveger ujevnt, er trekkstangen skadet. Kulelagre som driver på leddene er særlig utsatte for skader. I de fleste tilfeller er det nødvendig å erstatte hele vindusviskerens trekkstangen. Ledden må erstattes i sjeldne tilfeller. Vanligvis er det ikke vanskelig å erstatte trekkstangen. Hver bileier kan gjøre det. Du må fjerne vindusviskeren og etterpå plassere den tilbake.
Det er veldig viktig å velge en original reservedel. Du trenger å kunne bilmodellen for å bestille den nødvendige vindusviskerens trekkstangen. Ikke bruk den delen som passer bare omtrent til bilen. Funksjonsfeil på vindusviskerens trekkstangen kan resultere i glasskader. Trenger bilen din bremseskiven erstatning? Eller du trenger en ny bremsebooster, blinklys, ekspansjonstank, bremsesko, dyse eller parkeringsbremsen kabel? I vårt sortiment finnes det reservedeler for alle populære og felles bilmodeller!
Hvordan identifisere defekt vindusviskermekanisme
For å utføre diagnostikk på mekanismen, bør du først begynne med en visuell inspeksjon av delene. Mekanismen bør ikke være deformert, skadet eller korrodert. Du bør være spesielt oppmerksom på plastbøssingene og låseringen, ettersom disse komponentene gjør det mulig for mekanismen å samhandle med kulen på veivdriften. Inspiserer også plastelementene, og forsikre deg om at alle komponenter i mekanismen har tilstrekkelig med smøring.
For grundigere kontroll av mekanismen, bør den demonteres fullstendig. Det angis ikke en bestemt levetid på denne komponenten, men mekanismen bør inspiseres årlig, særlig mot slutten av vinteren.
Du merker at vindusviskermekanismen trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Viskerne beveger seg forskjellig svingningsvidde
- Viskerarmene setter seg fast
- Spakene beveger seg rykkete
- Støy fra panseret når viskerne er i bevegelse
Årsak til feil på vindusviskermekanisme
Slitte komponenter, feil installasjon samt deformasjon er de vanligste årsakene til defekt vindusviskermekanisme.
Kulen på veivdriften samt flikene på låseringen blir fort defekte når kjøretøyet er i drift. For å unngå feilfunksjon, må kulens hulrom og låseringen smøres regelmessig. Noen ganger resulterer slitasje i tap av forbindelse mellom mekanismen og andre deler i mekanismen, men som oftest trenger ikke hele systemet å måtte erstattes. Det holder å bare skifte ut den defekte delen. Systemet kan bli ødelagt på grunn av det monteres en låsering med feil størrelse, samt leddene på mekanismen ikke er tilstrekkelig festet. Dette fører til at elementene blir deformert. Ikke minst, kan mekanismen svikte på grunn av at metalldelene ruster.
Reparasjon og utskiftning av vindusviskermekanisme
Komponentene i mekanismen kan brukes ganske lenge, og derfor trenger de kun å erstattes dersom det dukker opp rust og mekaniske skader. Det bør nevnes at låseringen og bøssingene er spesielt sårbare. Defektene lar seg ikke reparere, og derfor bør komponentene erstattes.
For å demontere mekanismen, må du først kople fra viskerarmene. Dette gjøres ved å fjerne plastdekselet og løsne sekskantmutterne på viskerne.
Deretter åpner du panseret, og fjerner dekselet til vindusviskermekanismen. Den er som oftest festet med klemmer. Skru deretter løs festeboltene på viskermekanismen, og fjern hele mekanismen.
For å erstatte plastbøssingene og låseringene på mekanismen, trenger du spesialverktøy. Verdiene på sistnevnte angis i kjøretøyets tekniske dokumentasjon.