Tilbake
Land
Tilbake
Mine kjøretøy
-
Reservedeler til bilen din

-
Informasjon
Ved bruken av strupeventilen kan du bestemme luftvolumen i forbrenningsmotoren og volumen til drivstoffen som leveres i løpet av brenningen. Strupeventilen ligger inne i inntaksrøret og drives ved å presse gaspedalen. I moderne motorene er det elektroniske drivstoff leveringssystemet innebygd og ventilen kontrolleres av en elektrisk kabel. Det finnes ikke noe strupeventilsystem i diesel motorene.
Som i moderne motorene skulle volumen til luft og drivstoff være like, volumen til blandingen skulle tilsvare presis den byttete kraften. Og luften som leveres til strupeventilen er den første parameteren. Føreren bestemmer den ved å presse gaspedalen. Avhengig av posisjonen til strupeventilen, den tilsvarende drivstoffsmengden leveres. Denne to komponentene forandres i en varm blanding inne i forgasseren og i drivstoff sprøytesystemet og leveres til forbrenningsmotorens sylindrene. Dersom posisjonen til gaspedalen ikke tilsvarer omdreiningenes antalet eller dersom motorer renner med høy hastighet ved en lett presse på gaspedalen kan det være feil ved strupeventilen.
Det er ikke vanskelig å erstatte ventilen. Men som det kreves nøyaktighet la bilmekanikene i verksted bekymre seg om det. Det gjelder særlig moderne bilene med elektrisk ventilkontroll. I mange tilfelle er det ikke nødvendig å erstatte ventilen; den må bare omstilles. I nettbutikken vår kan du finne og bestille servo sylindre, kamaksler, drivstoff filter, drivstoffspumper, horn, pulsskjemaer eller andre reservedeler. Bruk søkefunksjonen eller se på katalogen vår!
Hvordan oppdage feil på gasspjeld
Du trenger en spesiell testbenk for å teste komponenten. En bør vurdere arbeidsegenskapene til motoren og om den fungerer riktig i drift. I tillegg bør gasspjeldsensoren testes. For grundigere kontroll, demonter gasspjeldenheten. Komponenten bør rengjøres for smuss og olje etter hver 20 til 30 000 driftskilometer.
Korrekt stilling på gasspjeld sjekket manuelt. Åpne og lukk gasspjeldet flere ganger. Dette bør endre avlesningene til sensoren. Klaringen mellom kontaktene til selve komponenten og karosseriet bør ikke overskride 0,2 mm.
Komponenten har ubegrenset levetid. Dersom den rengjøres regelmessig, trenger den gjerne ikke å erstattes i løpet av kjøretøyets levetid.
Du merker at gasspjeldet trenger diagnostikk ved følgende tegn:
Årsak til feil på gasspjeld
Den mest hyppige årsaken til tilsmussing av gasspjeld er inntrenging av støv og oljepartikler gjennom veivhusets ventilasjonssystem eller gjennom luftfilteret. Hvis du ikke rengjør delen i tide resultater i den blir fastkjørt eller at den ikke lukkes tett.
Årsaken til at gasspjeldet slipper inn for mye luft inn i inntaksledningen kan være feiljustering under installasjon, løse fester eller intens, mekanisk påvirkning. Av samme årsak kan komponenten forskyves under drift. Ofte forårsakes feilfunksjon på gasspjeldet av skadet resistor på den innebygde sensoren.
Kabelen på mekaniske gasspjeld kan løsne eller bli ødelagt på grunn av feiljustering.
Reparasjon og erstatning av gasspjeld
Fjerning av tilsmussing, inkludert olje, krever bruk av en rensespray. Selve rengjøringen er ikke vanskelig og du kan gjøre det selv, men demontering av gasspjeldenheten krever hjelp av en assistent.
Pakninger skal erstattes hver gang enheten rengjøres. Koble først fra korrugert luftrør. Deretter koble fra akselerasjonskabelen etter at gasspedalen er trykket helt inn til det sier stopp. Fjern deretter slangene med kjølevæske og festene til selve gasspjeldet. Dersom sistnevnte ikke kan fikses i arbeidsposisjon, eller er dårlig festet, stram festene og kalibrer sensoren. Kalibrering skal overlates til kvalifisert fagfolk. Dersom gasspjeldet har mekaniske skader, eller festeelementene er utslitte, bør den erstattes.