
Gasspjeld sensor bil
Sensor drosselventilstilling for
Sensor drosselventilstilling: nyttig informasjon
Strupeventil sensoren måler strupeventilens nåværende plassering. Som regel gjelder det en vanlig sensor: når strupeventilen svinger, så svinger også sensoren. Dermed endres også elektriske motstanden. Styrenheten behandler elektrisitetverdien for å beregne drivstoffsmengden som kreves. Strupeventil sensoren også kalles potensiometer. Den ligger på strupeventilen og er lett tilgjengelig. Det finnes en kontaktklipp på sensoren, slik at det er enkelt å erstatte den.
Feil ved strupeventil sensoren vises ved uregelmessig motorhastighet når du presser gaspedalen. Da kan potensiometeren enten stoppe eller bevege seg svært vanskelig. Dersom sensoren installeres uriktig kunne begrensningen til maksimale motorkraften også skje, fordi styrenheten leser dataene fra sensoren. Iblant er det nok dersom du tar av sensoren og rengjører den. Dersom den ødeleges, så må den erstattes. Det er ikke vanskelig. Bare at sensoren må tilkobles etter installeringen.
Derfor er det bedre å installere en ny strupeventil sensor i et verksted. Det er umulig å reparere den uten vedlikeholdbok og nødvendige meter. Dessuten kan grunnen til feil variere. En oppmerksom diagnose kreves før erstattningen. Hos nettbutikken vår kan du også kjøpe andre reservedeler. Dersom du trenger kjølesystem deler, koblingplate, luftrensing utstyr, lyddemper, bøyd aksel lager, lambdasonde, olje temperatur sensor, oiltanker og andre deler, bruk søkefunksjonen.
Hvordan å oppdage feil på gasspjeldsensor
En av de beste metodene for å sjekke at komponenten virker, er å måle spenningen på polene. For å gjøre dette, slå tenningen på og fest proben til voltmeteret eller multimeteret mellom glidebryteren og karosseriet. Når gasspjeldet er stengt, bør ikke verdien overstige 0,7V. Deretter åpner du gasspjeldet manuelt. I denne posisjonen bør maksimalverdi være 4V. Dersom komponenten er brukbar, bør verdiene endre seg jevnt når posisjonen på gasspjeldet forandres, uten synlige svingninger. Dersom du monterer en sensor som du er sikker på at virker, kan du også sjekke tilhørende komponenter og systemer.
Du merker at gasspjeldsensoren trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Økt turtall på tomgang
- Motoren kveles på tomgang
- Kjøretøyet starter rykkete når motoren er kald
- Motoren kveles når du skifter til nøytral
- Feilsignal for motor blinker på dashbordet
- Kjøretøyet akselererer sakte
- Motoren mister kraft
Årsak til feil på gasspjeldsensor
Hovedårsaken til tap av kontakt mellom glidebryter og sperreskikt er skadet kontaktpunkt. Defekte elementer forårsaker riper på sperreskikter, noe som resulterer i feil på andre kontaktpunkt. Dersom du fortsetter å bruke komponenten, fører det til tøff slitasje på sperreskiktet. Det fører til svikt i kjernen. Motstandsskiktet på bunnen av glidebryteren blir ofte nedslitt, noe som fører til at det blir umulig å øke utgående signalspenning.
Oksiderte kontakter kan være årsaken til defekt sensor, og kan oppstå på grunn av at fuktighet trenger seg inn i komponenten. For eksempel, det kan være et resultat av økt fuktighet i motorrommet.
For tidlig slitasje kan skyldes komponenter av dårlig kvalitet. Det finnes sensorer for reguleringsmotstand og samt kontaktfrie sensorer. Sistnevnte anses for å være mer pålitelig og har lengre levetid.
Reparasjon og utskiftning av gasspjeldsensor
Kontaktene til sensoren rengjøres og isolasjonen fornyes når komponenten repareres. Imidlertid, når en tar kostnader for materialer og tidsforbruk til betraktning, er det mer hensiktsmessig å erstatte komponenten. For å gjøre dette, må du først slå av tenningen, og koble kabelen fra den negative polklemmen på batteriet. Løsne klipsen som holder sensoren på plass, fjern terminalkontakten og skru løs de to festeboltene. Fjern den gamle komponenten og monter en ny som fungerer, og erstatt pakningene om nødvendig. Koble til terminalkontakten. Stram festeboltene grundig for å forhindre at sensoren vibrerer.