
Drivstoffpumpe bil diesel og bensin
Fødepumpe for
Fødepumpe: nyttig informasjon
Drivstoffspumpen brukes for å levere drivstoff fra tanken til motoren. Avhengig av drivstoff finnes det diesel- og bensinpumper. Drivstoffspumpen ligger på tanken eller inne i den. Oftere er det bygget inne i styresystemet. Det finnes mange drivstoffspumpe modeller, men den mest utbredte er in-line og dispenser pumper. I eldre bilmodeller brukes oftere roller-celle og roterende pumper. Når det er et svært høyt trykk, er en trochoid pumpe det beste valget. For at trykket ikke endres og kabelen ikke bryter installeres er en bak trykkventil.
Feil ved drivstoffspumper skjer ofte. Slitasje kan lede til en mekanisk skade. Du kan oppdage det ved en høy lyd. Dersom problemene oppstår når motoren er varmet opp, betyr det at pumpen er skadet, fordi etter at du slår av motoren med det skadete pumpen, trykket senker. Svært ofte blokeres drivstoffsfilter eller det feil ved inntaksrøret. Pumpens funksjon kan kontrolleres ved hjelp av manometer.
Dersom det er nødvendig å sjekke drivstoffspumpe, ta hensyn til drivstoffilterens standen. Det er også fornuftig å bytte alle pakningene når du erstatter pumpen. Som skadete bensin- eller dieselpumpene kan lede til feil ved bilen, er det nødvendig å sjekke bilen din dersomsom det ikke er noen feil ved en annen viktig informasjon. I nettbutikken vår finnes det et bredt spekter av reservedeler for mange bilmodeller. Her finner du bremseklosser, drivstoffilter, drivakslinger, luftfiltre, skjermer, tennplugger, hovedlykter og bremseutstyr boosters. Ved bruk av søkefunksjonen vil du finne hva du trenger!
Hvordan oppdage feil på drivstoffpumpe
Dersom du oppdager indirekte tegn på feil på delen, sjekk trykket. Koble først fra sikringen til komponenten og la motoren gå på tomgang. Avlesningene tas etter at motoren stopper på grunn av mangel på drivstoff. For påfyllingspumpen bør trykket være 2,5-4 MPa. Det bør ikke ta mer enn to sekund for å nå denne verdien.
Dersom trykket måles på tomgang, bør ikke viseren på manometeret variere særlig mye. Ellers er komponenten tilstoppet.
Trykknivået bør også holde seg etter at tenningen er slått av. Trykkfall er bevis på feil drift på pumpens avgass-tilbakeslagsventil eller trykkløst system.
Mengden drivstoff som renner gjennom injektorene bør også kontrolleres. For å gjøre dette, kobles drivstoffledningen fra og drivstoffet tappes fra pumpen til et målekar. Teknisk dokumentasjon inneholder informasjon om brennstoffets strømningshastighet per minutt.
For å utelukke problemer med kabling, koble til et voltmeter. Optimal spenning er 12V. Den kan måles ved å koble kontaktene til en 12V-lampe.
Hvis pumpen ikke reagerer, bør du kontrollere ledninger og sikring.
Dersom det brukes drivstoff av høy kvalitet, er gjennomsnittlig levetid på komponenten to til fem år. Med andre ord, pumpen bør erstattes etter hver 200 000 driftskilometer.
Du merker at drivstoffpumpen trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Motoren mister kraft
- Uvanlige lyder kan høres når motoren er i gang
- Trykk i drivstoffsystemet reduseres
- Det er vanskelig å starte motoren
- Kjøretøyet øker hastighet sakte når gasspedalen trykkes ned
- Mekanisk skade
- Komponenten er tilstoppet eller skitten
- Trykkregulatoren fungerer feil
- Komponentens relé er defekt
- Kortslutning eller feil på ledninger
- Komponenten er slitt ut
Årsak til feil på drivstoffpumpe
Svikt i pumpen kan skyldes flere årsaker. Den vanligste årsaken er bruk av drivstoff av dårlig kvalitet. Tilsetninger og harpikser med jern ødelegger deler i komponenten, og økt dannelse av avleiringer på overflaten. Alt dette resulterer til slutt i funksjonsfeil på drivstoffpumpen.
Individuelle deler i enheten kan sette seg fast på grunn av oppsamlet smuss, som fanges inne i systemet under påfylling av drivstoff, eller skader. Derfor er det viktig å hele tiden overvåke hvor ren drivstofftanken er, for å forlenge levetiden til komponenten. Bruk av tilstoppede og defekte filtre øker belastningen på drivstoffpumpen og resulterer i tidlig svikt.
Mange feil på enheten forårsakes av kontinuerlig bruk av dårlig drivstoff. På grunn av mangel på drivstoff slippes det luft inn i drivstoffsystemet, og forårsaker skade på dens komponenter. I tillegg kondenseres vann i tomme drivstofftanker når det regner. Dette er farlig, men ikke bare på grunn av økt korrosjon. Vannet som infiltrerer innsiden vasker vekk den smørende drivstoff-filmen fra komponentenes overflate, og forårsaker økt friksjon og overoppheting. Om vinteren øker risikoen for at komponentene fryses fast.
Utskifting og reparasjon av drivstoffpumpe
Reparasjon er bare beregnet for å fjerne smuss fra komponenten. For rengjøring, fjernes nettingen og skitten fjernes med en spesiell væske. Innsprøytningsventilene bør også rengjøres.
Dersom komponenten har mekaniske skader, bør den erstattes umiddelbart.