Tilbake
Land
Tilbake
Mine kjøretøy
-
Reservedeler til bilen din
Hvordan å oppdage feil i kjøretøyets ramme
Vurdering av tilstanden til rammen er mulig bare til en viss grad. Synlige skader, tegn til deformasjon, sprekker, rust, løse fester er alle faktorer som indikerer behovet for å reparere eller erstatte rammen. Grundigere inspeksjon innebærer bruk av spesialutstyr og kan gjøres på et verksted.
Følgende symptomer indikerer behovet for å diagnostisere bilens ramme:
Grunner til feil med rammen
Sprekker, brudd og deformasjoner i rammen er på grunn av stor belastning forårsaket av en kollisjon. Lignende konsekvenser kan være fordi hjulet har hatt kontakt med en hindring eller vært ned i et dypt hull, spesielt ved høy hastighet. Normalt, i slike tilfeller oppstår det også deformasjon av drivakslingen, armene og motorramme.
I kommersielle kjøretøyer, kan skjevhet på rammen være forårsaket av transport av for tung last eller ved dårlig vektfordeling. Risikoen for skade vokser når motorvognen blir brukt ulendt terreng. Kjøring på dårlige veier fører til at festenaglene kan løsne. Brudd på rammen kan være forårsaket av at det blir dratt for tung vekt i forhold til bilens tillatte tilhengervekt.
En ganske utbredt problem med rammen er korrosjon. Mesteparten av tiden, oppstår det som en følge av langvarig lagring av kjøretøyet utendørs, så vel som på grunn av forsømmelse eller forsinkelse i å håndtere små skader på lakken.
Reparasjon av ramme
Reparasjon av rammen må gjøres utelukkende på et verksted på en spesiell ramme maskin. Spesielle hydrauliske trekke tårn med en trekkraft på 10 tonn og oppover, hydrauliske armer og andre typer utstyr blir brukt for utretting. Forhånds preparerte kalkulasjoner av kraft som må bli brukt og retningen av utrettingen blir utført med hjelp av spesiell programvare.
Sprekker i rammen fjernes ved å sveise de utsatte partiene. Hvis områder med rust er alvorlige, blir de behandlet med samme metode.
Dersom graden av korrosjon er mindre, blir de skadede områdene gjort rene, overflaten blir behandlet med et spesielt middel, primet og lakkert.
Bytte av ramme
Vanligvis blir først og fremst steg for å fjerne skavanker og defekter ved å reparere rammen vurdert, siden å bytte rammen er veldig mye jobb og også dyrt, og i noen land må man registrere bytte av rammen hos de rette institusjonene til landet. Hvis det må en diagnose til, kan profesjonelle mekanikere ta valg om det er nødvendig med en ny ramme. Som regel blir valg av bytte kun gjort i ekstreme tilfeller, men hvis det er nødvendig, blir det kun gjort på et verksted.