
Suspensjon / understell til bil
Deler til Suspensjon / understell
Suspensjon / understell for
Hvordan å oppdage funksjonsfeil på aksel og akseldrift
Enheten bør kontrolleres hver 50 000 - 75 000 driftskilometer. For å diagnostisere aksel og akseldrift trenger du bare litt ledig tid, en arbeidsgrav, en vinsj og en jekk. Din første oppgave er å kontrollere stedene for delene kobles sammen. Kontroller at elementene har nøyaktig passform og sjekk mobiliteten deres. Det er viktig å kontrollere at huset til bakakselen (bakhjulsdrevne biler) har tilstrekkelig med smøring. Dersom du har en bil med forhjulstrekk, sjekk smøringen på foraksel og differensial. Dersom du oppdager tegn til lekkasje på akselen eller differensial, eliminerer åpninger og ikke glem å tilføre olje.
Du merker at aksel og akseldrift krever diagnostikk ved følgende tegn:
- Økt vibrasjon i området rundt kjøretøyets bunn
- Lekkasje på differensial
- Kunstige lyder dukker opp ved kjøring med høyt turtall
- Hyppig overoppheting av huset
- Merkbare komplikasjoner på bevegelsene pinjongaksel
- i svinger
- Merkbar deformasjon på aksel og dens komponenter
Årsak til feilfunksjon på aksel og akseldrift
Den vanlige årsaken til feilfunksjon på aksel og akseldrift er aggressiv kjørestil. Skarpe trykk mot kløtsjpedalen, nødbremsing, å kjøre over hull og humper i høy hastighet - alt dette fører ikke bare til økt mekanisk belastning på komponenter, men også til svekkede driftsegenskaper for smøremidler. På grunn av manglende olje eller svekket effektivitet, slites arbeidsflatene til tilstøtende elementer raskere ut. Slitasje på pakninger og oljepakninger, eller uregelmessig vedlikehold av systemet, kan føre til de samme konsekvensene. Oljen i pannen bør erstattes hver 6000 - 12000 kilometer, avhengig av driftsforhold. Fra tid til annen bør også festene strammes, samt justere aksialklaring.
Hyppig kjøring på ujevne veier kan fremprovosere mekaniske skader: hakk, sprekker og deformasjoner, forårsaket av at stein treffes eller kjøretøyet kjører over hindringer, samt oppbevaring av kjøretøy utendørs som kan resultere i forekomst og økning av korrosjon.
Noen ganger kan årsaken til at enheten ikke kan brukes være montering av deler med dårlig kvalitet. For eksempel, bruk av upålitelig lager kan føre til at drivakselen setter seg fast, eller differensial skifter stilling og blir dermed defekt.
Reparasjon og utskiftning av aksel og akseldrift
Både reparasjon og utskifting av komponenter i systemet bør overlates til fagfolk. Vi minner om at gir bør erstattes parvis, for å unngå ujevn slitasje og påfølgende feil på hele enheten. For å skifte ut differensial, bør du bruke spesialutstyr som er tilgjengelig på enhver servicestasjon. Erstatning av aksel bør bare utføres dersom det oppdages sprekker og korrosjon.