
Bærekule bil
Opphengskule for
Opphengskule: nyttig informasjon
Aksialledd eller aksial joint tjener til å gi gli samarbeid mellom hjulet lagerhuset og bære armer. Den er montert i en bærearm øye. Den mekaniske belastning, som et aksialledd må tåle, er svært høy. Derfor gir produsenter av bildeler en stor størrelse på denne bildelen. Men slitasje eller materialfeil årsaker skade. Brudd i akselleddet kan ha alvorlige konsekvenser opptil tap av hjulet. Derfor bør defekter umiddelbart repareres.
En typisk tegn på skadet akselledd er krasj i svinger i lav hastighet. Det forsvinner ofte ved høyere hastigheter. Årsaken er at belastningen på styring ved lav hastighet er sterkere enn ved høy hastighet. Krasj kan vises på grunn av andre bildeler svikt (for eksempel svikt i bærearmer). I alle fall er det nødvendig å besøke et verksted hvis det er noen feil. For å erstatte akselleddet trenger man spesialverktøy for å trekke og sette trykk på leddet.
Etter at akselleddet er installert, er det nødvendig å justere hjulene. Dette er spesielt viktig hvis bærearmen er demontert. I mange kjøretøyer, er demontering av akselleddet nødvendig eller fordelaktig. I alle fall er det nødvendig å installere et nytt akselledd, siden det ikke er dyrt. I tillegg er det fornuftig å erstatte akselledd på begge akser. I vår nettbutikk kan du også bestille dørhåndtaket og termostat. Søker du guide / nedbøyning roller, fordamperen, vasking dyse, timing belte dekke eller noen annen reservedeler? Vår nettbutikk er det beste online butikken av bildeler hvor du kan bestille nødvendige reservedeler.
Hvordan oppdage defekt kuleledd
Inspiser beskyttelsesmansjettene først. Dersom de ikke er ødelagte, bør du se etter dødgang både sideveis og aksialt. Dette bør utføres på et vibrasjonsbord hos en servicestasjon.
Du merker at kuleleddet krever diagnostikk ved følgende tegn:
- Svekkede styreegenskaper
- Rare lyder kan høres under bevegelse
- Knirkelyder kan høres ved kjøring i svinger
- Ujevn dekkslitasje
- Vanskelig å svinge
Årsak til feil på kuleledd
Komponenten utsettes for store belastninger under drift. Kjøring i høy hastighet på dårlige veier øker risikoen for at komponenten deformeres. Skader kan også oppstå fra støtkraft og ulykker, eller bruk av overdreven kraft under installasjon.
Kuleleddet utsettes ofte for tøff slitasje hvis beskyttelsesdekselet er skadet. Vann og gjørme trenger seg inn gjennom sprekker i gummidekselet, noe som raskt resulterer i at fettet vaskes ut og delen ruster.
Økt mellomrom mellom huset og kuleleddkoplingen oppstår på grunn av slitasje på kontaktflatene. Dette er som oftest på grunn av at materialene blir gamle. Jo større avvik, jo løsere blir tilkoplingen i huset.
Tidlig slitasje på kuleleddet kan også forårsakes av dårlig kvalitet. Solide, smidde modeller varer lenger, og er det beste alternativet for kjøretøy som utsettes for høye belastninger.
Reparasjon og utskiftning av kuleledd
Kuleleddene skal erstattes på en servicestasjon etter hver 70-100 000 driftskilometer. Oppstår det mindre skader, kan komponenten repareres ved hjelp av flytende polymer. Kuleleddet kan også demonteres for å gjøre dette. For å bli kvitt problemet med dødgang, juster komponenten ved å stramme mutrene og erstatte smøringen.