Styredemper bil
Styredemper for
Styredemper: nyttig informasjon
Hvordan å identifisere styredemper feil
For å kontrollere styredemperen på egen hånd, må du inspisere den visuelt. Tilstedeværelse av flekker på overflaten av komponenten, deformasjon av fjæren eller selve komponenten, spor av slitasje og rust på stammen, brudd på de beskyttende støvmansjettene, er alle symptomer som indikerer svikt i enheten.
Så er det nødvendig å løfte den fremre del av kjøretøyet, og med brå bevegelser, dreie rattet flere ganger i begge retninger. Hvis rattet beveger seg for fritt, er det svært sannsynlig at støtdemperen er defekt. Feilfunksjon av komponenten er også tydelig hvis rotering av rattet for anspent. Du må også sjekke at gummi gjennomføringene er i god stand: over tid kan de bli skjøre og til slutt sprekke.
For nærmere eksaminasjon av styredemperen er det nødvendig å bruke et spesiell testbenk, og det gjøres på et bilverksted.
Følgende symptomer indikerer at styredemperen trenger inspeksjon:
- vibrasjon i rattet;
- det slår i rattet når du kjører over humper;
- hjulene går i forskjellige retninger;
- forverring av styreresponsen;
- uvanlig støy etter at du har dreid rattet helt til enden;
- kakling som kommer fra rundt området til fremre fjærbein mens du kjører;
- aksialt rykk fra rattet ved lav hastighet.
Årsaker til svikt av styredemper
Den mest vanlige årsaken til feilfunksjon hos komponenten er ugunstige kjøreforhold. Hyppig kjøring på veier av lav kvalitet fører til høyere stress på delen, noe som gjør at komponentene slites ut raskere enn de bør. I tillegg, hvis du kjører i ulendt terreng, vil risikoen for mekanisk skade på demperen på grunn av at fremmedlegemer kommer seg inn i enheten eller at du treffer en hindring øke drastisk. På grunn av dette kan tettheten til komponenthuset bli svekket, og det kan bli oljelekkasje fra den. Deformasjon på komponenten er også ofte årsak til at staget setter seg fast.
Skitt og vei kjemikalier er også skadelig for delen, siden de har påvirkning på gummimansjettene og demper pakningen bryter sammen. Som et resultat vil staget ruste, oljen vil lekke ut og komponentens arbeidskapasitet blir forverret. Og luft kan også komme inn i demperen. I noen tilfeller så kan tidlig slitasje av støvmansjettene komme som et resultat fra bruk av olje av lav kvalitet, som sliter ned tetningene. Spesielt sett kan demper festene knekke på grunn av at enden til styrestaget har kilt seg fast. En enkeltvirkende støtdemper utstyrt med en fjær kan i noen tilfeller svikte på grunn av dens slakke.
Reparasjon av styredemperen
Som oftest, er gjenopprettelse av demperens arbeidskapasitet mulig ved hjelp av en påfylling. Komponenten må bli demontert og grundig rengjort, ødelagte pakninger må byttes ut og også låseringene, så vel som dempekraft justereren med en ny, da de er ganske vanlige i et reparasjonssett .
Bytte av styredemperen
Hvem som helst kan klare å bytte ut styredemperen. Hvis du skal gjøre dette, må du sette bilen på en bukk, skru løs delens bolter og koble den fra braketten. Du må rense monteringsetet for skitt og rust, hvis det er nødvendig. Etter dette kan du installere en ny del, stramme til boltene med det momentet som er anvist til i bilens tekniske dokumentasjon.