Servopumpe bil
Hydraulikkpumpe for
Hydraulikkpumpe: nyttig informasjon
Servopumpen er en del av styresystemet i moderne biler. Alle som hadde kjørt biler uten servo styremaskiner, vet at det var en forbrenningsslaget da man kjørte med lav hastighet eller ved tomgang. I dag er servostyringen utbred på bilmarkedet. Servostyring er et system for å redusere kraften som kreves for styring. Servopumpen er en hydraulisk pumpe. Den tekniske prosessen i driften til servostyringen er ganske komplisert. Kraftsystemet inkluderer motor, pumpe, oljetank, servo pumpe, hydraulisk filter, trykkrør. Oljen som ligger i oljetanken flyttes til systemet gjennom servopumpen. Dersom den ikke er nødvendig for styring booster, strømmer den tilbake til oljetanken. Det skjer ved kjøring i en rett linje eller ved svak bevegelse.
Vanligvis fungerer servopumpen for en lang periode. Likevel er sporadisk feil ikke utelukket. Dersom servostyringen svikter, er kraften som kreves for styring betydelig. Feilen må reparere umiddelbært. Årsaken kan være en feil servopumpen. Eller det kan være en utslitt pakning som fungerer som en radialtetning og må erstattes.
Dersom problemet ligger i servostyringens funksjonaliteten må du dra til et verksted. Bare kompetente mekanikere kan analysere feil og reparere den. Alt er avhengig av hvilke servostyringsdeler er påvirket. I nettbutikken vår finner du alle nødvendige bildeler: tenningssystem, vannavkjølt radiator, vskerpumpe og mange andre!
Hvordan å oppdage feil på hydraulisk servopumpe
Først av alt, må du kontrollere væskenivået i systemet. Hvis nivået er for lavt, bør du fylle på væske. Dersom væsken forbrukes for raskt, kan du se etter lekkasjer på koplingspunkt og pumpe.
Du oppdager feil ved å måle oljetrykket, ved pumpeutløpet, med en trykkmåler. Det mest nøyaktige resultatet oppnås ved å bruke feilsøking med et arbeidsbord, og det utføres på en servicestasjon.
Du oppdager at hydrauliske servopumper trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Ikke nok trykk i styresystemet
- Komponenten knirker i svinger
- Rattet er for stramt
- Rattet vibrerer
- Rattet er strammere når den dreies i én retning, enn i en annen retning
- Styresystemet fungerer ikke korrekt
- Det oppstår overdreven støy i svinger
- Systemet lager plystrelyder når rattet er dreies til ytterste posisjon
Årsak til feil på hydraulisk servopumpe
En av de vanligste årsakene til feil på hydraulisk servopumpe er at luft trenger seg inn i systemet. Dette oppstår på grunn av skader på tilkoblinger mellom slanger og selve komponenten, samt løse fester (klemmer). Trykkfall forårsakes også av slitte tetningsringer og oljepakninger. I tillegg kan det være et resultat av skader på laterale overflater i pumpens arbeidskammer. Noen ganger blir de skadet på grunn av gammel væske eller væske av dårlig kvalitet.
Skader på komponenten er ofte et resultat av feilmontering. Det kan også oppstå defekter på grunn av feilaktige reparasjoner, vedlikehold og drift av systemet. Snur du fronthjulene helt til de stopper, er det noe som skaper spesielt store belastninger på pumpen. Dette innebærer risiko for å skade sylindrene, samt pumpens bypassventil taper mobilitet.
I tillegg er manglende smøring ofte årsaken til tidlig slitasje. Det kan føre til at deler i pumpen setter seg fast og det oppstår feil på pumpen. Levetiden avhenger også av kvalitet og overholdelse av vedlikeholdsplan. Regelmessig inspeksjon og korrekt fjerning av luft fra systemet kan øke levetiden.
Reparere og erstatte hydraulisk servopumpe
Dersom du mistenker at det er luft i systemet, bør det fjernes. Dersom systemet er tilsmusset, må pumpens spyles helt ned.
For å bytte ut komponenten, må du først fjerne hjelpedrivremmen og løsne klemmen. Skyv deretter klemmen langs slangen, og koble sistnevnte fra koblingsrøret. Ha klar en passende beholder for å tappe av væsken. Skru deretter løs passkruen og koble fra trykkslangen. For å forenkle prosessen, anbefales det å fjerne væsken direkte fra pumpen med en sprøyte og deretter demontere komponenten.