Tannstang bil
Tannstang for
Tannstang: nyttig informasjon
Styremaskinene fungerer som mellomledder mellom rattet og styrbare hjul. Styremaskin spiller en viktig rolle i å sikre at bilen kan styres i forskjellige retninger når du kjører. På grunn av det er det mulig å "ha kontakt" med veien. Styremaskinen reduserer motvirkene til styrbare hjulenemot styringen opp til rattet. Ved styring, skjer det en typisk utseende av en reduksjon. Det leder til rattets bevegelsen i en bestemt forhold. Det ligger noensteds fra 10:1 til 25:1. På denne måten forholdet til rattet er lengre. Dermed er styringen "glattere". Det finnes forskjellige typer av styresystem bygging. De mest populære er ormen, skrue og rack-and-pinion styremaskiner.
Vanligvis er styringen en robust og holdbar system. Men det er nødvendig å sjekke den regelmessig. Permanent brukbarhet et en viktig krav. Det gjelder sikker kjøring. Dersom du oppdager noe rart ved styringen, må du sjekke det umiddelbært.
Styringen skal repareres i et autorisert servicesenter. Reparasjonsarbeidet skal utføres av erfarne og kvalifiserte fagfolk. Dessuten må det finne arbeidsforhold for nødvendige arbeider. En av dem er en arbeidsplattform. Det handler om forstyrrelsen til bileieren. Dersom du trenger reservedeler, er nettbutikken vår den riktige plassen! Eksossystem, bremser, bakaksel, startermotorer, indikatorer, bakspeil og mange andre bildeler til lave priser finner du i nettbutikken vår.
Hvordan å oppdage feil på styremekanismen
Styremekanismen bør diagnostiseres av to personer. Den av de mest hyppige feilene er dødgang på rattet. Dette oppdages ved å dreie rattet til ytterste posisjon, begge retninger, samtidig som du ser etter mellomrom mellom mekanismene. Mellomrommet bør ikke overstige 1 til 1,5 mm., og du bør måle dette ved å bruke et måleinstrument for dødgang.
Sjekk også nav, styrestag og ledestang, og inspiser festene og beskyttelsesdeksler.
For å sjekke at styremekanismen for servostyring fungerer riktig, kan du måle trykket i mekanismen. For å gjøre dette, må du feste en trykkmåler mellom servopumpen og sylinderen. Start deretter motoren, og øk turtallet gradvis til 1000 RPM. Drei rattet til ytterste posisjon, og må deretter trykket i servostyringen. Verdiene bør ikke overstige 80 til 85 kgf/cm2, dersom det ikke er feil.
Systemet bør diagnostiseres årlig og du bør ta forebyggende tiltak ved å tappe av luft fra servostyringen. Du bør også overholde vedlikeholdsplanen og fylle opp nødvendige mengder olje, samt stramme festene.
Du merker at styremekanismen krever diagnostikk ved følgende tegn:
- Det oppstår kunstige lyder når rattet dreies
- Rattet vibrerer
- Rattet er for stramt eller slakt
- Arbeidsvæsken lekker
- Kjøretøyet blir mindre stabilt ved høyt motorturtall
- Rattet vender ikke tilbake til utgangsstilling når du svinger
- Hjulene styres ujevnt
- Rattet er forskjøvet
Årsak til feil på styremekanismen
Hovedårsaken til for tidlig slitasje på styremekanismen er rust eller tilstopping, forårsaket av at fuktighet eller slipende partikler trenger seg inn i enheten. Rask slitasje på kuleleddene på styrestagledd kan forklares med ødelagte støvmansjetter. Lagrene på rattstammen kan bli ødelagt av mangel på smøring.
Mekaniske skader på styrestagledd eller deformasjon er et resultat av hyppig kjøring på dårlige veier. Skadene kan også være forårsaket av at du kjører på fortauskanten eller andre hindringer.
Trykkfall mellom mekanismen og servostyringen oppstår på grunn av skader på forbindelsesslanger eller at festene svekkes. For å forsikre deg om at det ikke er luft igjen i systemet, bør du utføre utluftning etter at du har montert ny rørledning og skiftet olje.
Dersom servostyringen ikke fungerer riktig, kan det være et resultat av at pumperemmen er skadet eller ikke er stram nok. Ytelsen avhenger også kvaliteten på arbeidsvæsken.
Levetiden på styremekanismen avhenger av at driftsregler og vedlikeholdsplanen for styresystemet overholdes.
Reparere og erstatte elementer i styremekanismen
For å fjerne feil på styringsmekanismen, må du demontere dekslene i systemet, fjerne støvmansjettene og deretter koble festene fra servostyringen og rattstammen. Sjekk at mekanismen ikke er tilsmusset og ikke inneholder fremmedlegemer. For å reparere den, trenger du trykkmåler og dynamometer, samt hjelp fra en annen person.
Dersom enkelte deler i mekanismen er defekt på grunn av slitasje eller deformasjoner, kan de skiftes ut separat. Imidlertid, dersom selve servostyringen er defekt, må hele komponenten erstattes.