Tilbake
Land
Tilbake
Mine kjøretøy
-
Reservedeler til bilen din

-
Informasjon
For å sjekke om komponenten er driftsdyktig, åpne og feste panseret. Sjekk om ventilstammen beveger seg fritt ved å forsiktig bevege den opp/ned. Koble deretter fra slangen som kobler reguleringsventilen på turboladeren til wastegateventilen, og prøv å blåse gjennom den. I løpet av denne prosessen bør komponenten holdes i lavest mulig posisjon. Dersom wastegateventilen er ok, bør det ikke komme luft gjennom slangen.
Wastegateventilen kan også sjekkes på andre måter. I så fall må du måle ladetrykket til turboladeren og sammenligne verdiene med dem som er angitt i kjøretøyets tekniske dokumentasjon. Du trenger trykkmåler, slange og adapter for å kunne utføre feilsøking. For at du ikke skal bli distrahert under kjøring, trenger du en assistent til å ta målinger med trykkmåleren ved ulike anledninger. Fremgangsmåten er som følger:
Du merker at wastegateventilen trenger diagnostikk ved følgende tegn:
Den vanligste årsaken til feil på wastegateventil er sprekker på membranen. Det oppstår vanligvis på grunn av dårlig kvalitet. Sprukket membran klarer ikke opprettholde nødvendig vakuum.
Årsaken til mange av problemene med wastegateventiler er tap av lufttetthet. Over tid kan smuss og korrosjon ødelegge tetningene og føre til at stammen setter seg fast. I elektriske aktuatorer kan tilkoblingspunktene oksidere eller ledningsbanen slites ut.
Noen ganger er årsaken til defekt wastegateventil at fjæren har mistet elastisitet. I dette tilfelle åpnes trykkventilen til turboladeren før det er nødvendig, og det har en skadelig effekt på kjøretøyets effektivitet og dynamiske ytelse.
Wastegateventiler må som oftest erstattes. Det er best å overlate utskiftningen til en servicestasjon, ettersom de må justeres etterpå. Uassistert arbeid frarådes på det sterkeste: det kan føre til feil på motoren og samsvarende komponenter, og utgjør en sikkerhetstrussel for alle trafikanter.