
Veivakselsensor bil
Impulsgiver veivaksel for
Impulsgiver veivaksel: nyttig informasjon
Pulsgeneratoren brukes i forskjellige kjøretøysystemer. En pulsgenerator eller induksjon generator bruker elektromagnetisk induksjon. I 1831 begynte berømte eksperimentelle fysikeren Michael Faraday sin store serie av eksperimenter hvor han oppdaget elektromagnetisk induksjon. Dette prinsippet brukes også for eksempel i bil-systemet for å måle hastigheten eller posisjonen til veivakselen. Dette prinsippet hjelper også for å bestemme plasseringen til gass og styrevinkel.
Pulsgeneratoren ligger i umiddelbar nærhet av bevegelige deler som tannhjul. Når hjulet er i bevegelse, genereres spenningen. Denne spenningen skifter når et gap roterer gjennom magnetfeltet. Ved hjelp av karakteristiske hull kan den nøyaktige posisjonen bestemmes. En pulsgenerator består av en spole og en kjerne av jern eller en permanentmagnet. På grunn av slitasje eller av material kan svikten resultere i skade. Det berørte systemet ødelages ofte helt . Men noen ganger er det ikke en feil ved komponenten, men bare en innstilling feil. For eksempel, dersom induktiven er for langt borte fra giret, utvidelsen til den genererte spenningen er ikke nok.
Erstatning til pulsgeneratoren er ikke vanskelig, fordi komponenten er instillt svært enkel. Men diagnostiske prosessen er ikke lett. Med en ohmmeter kan sjekkes dersom en pulsgenerator fungerer riktig. En Hall-effekt sensor, som også kan brukes som en veivaksel sensor, kan skades av en ohmmeter. Dersom du ønsker å bestille en tannbelte, sentrallås, en viskerarm, en peilepinne, en oljepumpe, et redskap, en tenningskabel eller en annen bildel, kan du finne den i vår delekatalog eller ved bruk av søkefunksjonen!
Hvordan å oppdage feil på posisjonsgiver for veivaksel
Komponenten skal diagnostiseres dersom det oppstår tegn til feil på kontaktløse tenningssystem.
Bruk av et oscilloskop gir den mest grundige inspeksjonen på enheten. Dette krever tilsvarende forhold. Du kan også bruke et voltmeter ved å koble den til kontaktene på sensoren. En velfungerende posisjonsgiver for veivaksel skal ha spenning på 0,4V til 11V. En annen metode går ut på å koble til en referanse-enhet.
Levetiden til delen avhenger av driftsforhold. Produsentene angir at sensoren er i stand til å svare 107- 108 ganger. Dette er tilstrekkelig for hele levetiden til kjøretøyet, dersom det ikke oppstår mekaniske skader eller unormal elektromagnetisk stråling.
Du merker at posisjonsgiver for veivaksel trenger diagnostikk ved følgende tegn:
- Det er vanskelig å starte motoren
- Motoren fusker og kveles på tomgang
- Motoren er rykkete på høyt turtall
- Redusert motoreffekt
Årsak til feil på posisjonsgiver for veivaksel
En av de mest hyppige feilene på denne komponenten er mekaniske skader, som oppstår på grunn av ukvalifisert reparasjonsarbeid på nærliggende komponenter. Funksjonssvikt på sensor forårsakes av feil tilkobling eller eksponering for kraftige, elektromagnetiske felt. Brudd på kabel eller hylse kan ofte være forårsaket av kjøleviften eller varme inntaksrør på eksosmanifolden. Forresten, økt arbeidstemperatur på motor kan også være en av årsakene til feilfunksjon på posisjonsgiver for veivaksel.
Dersom festene løsner eller blir ødelagt under drift, kan komponenten kan bli forskjøvet og utsettes da for mekanisk skade.
Kortslutning i posisjonsgiverens interne krets kan oppstå på grunn av skader på hylse eller brudd på koblingsledninger.
Erstatning av posisjonsgiver for veivaksel
Komponenten lar seg ikke reparere ettersom den inneholder halvledende forbindelser som samhandler i magnetfeltet.
Plasseringen av giveren kompliserer erstatningen. Begynn ved å fjerne lokket til tenningsfordeleren og drei veivakselen. Kontroller at merket på reguleringssystem tilsvarer merket på veivakselen.
Skru deretter løs mutrene som fester tenningsfordelen, og bruk en lett hammer til å slå ut bolten som fester koblingen. Skru deretter løs festet til koblingen, og fjern det. Demonter terminalene til enheten forsiktig og unngå å skade dem. Det siste trinnet er å ta sensoren ut fra huset ved å skru løs mutterne.