Tilbake
Land
Tilbake
Mine kjøretøy
-
Reservedeler til bilen din

-
Informasjon
Biler fra CITROËN Xantia Hatchback (X1, X2): tekniske spesifikasjoner, versjoner og utførelser
Kjøretøyet Citroën Xantia (X1) er en kombi med 5 dører, som ble produsert i Europa fra 1993 til 1998. De ble først lansert på Geneva Motor Show. Det berømte designstudioet Bertone stod for utformingen. Det var mange innovative teknologier i bilen. Dertil hadde bilen utmerkede dynamiske egenskaper. Sportsversjonen Turbo, med Jean-Luc Pailler bak rattet, vant det franske Rallycross Championship fem ganger etter hverandre: i 1994, 1995, 1996, 1998 og 1999. I nettbutikken vår kan du kjøpe rimelige reservedeler til Citroën Xantia (X1). I katalogen vår finner du bremseklosser, filter for drivstoff og luft, bærearmer, støtdempere, bøssinger og andre komponenter fra ledende globale produsenter.
De tekniske egenskapene til Citroën Xantia (X1)
Kombien Citroën Xantia (X1) var en 4444 mm lang, 1755 mm bred og 1380 mm høy kombi. Kabinen hadde 5 seter. Bakkeklaringen var 160 mm. Avhengig av om baksetene var lagt ned eller ikke, kunne kapasiteten til bagasjerommet variere mellom 480 og 1418 liter.
Begge opphengene var uavhengige. Fremme med MacPherson-fjærbein, mens det bakre hadde doble bærearmer. Det ble brukt hydropneumatiske kuler som elastiske elementer.
Stivhet i fjæringen ble justert i henhold til kjøreforholdene: Den økte ved høye hastigheter og i svinger, og minsket ved lavere hastighet. Dette sørget for at bilen var utrolig jevn å kjøre og samtidig meget styrbar. Det var en sportsmodus som kunne kobles inn manuelt for mer dynamisk kjøring.
Bilen kom med aktive stabilisatorstenger med dyrere utstyrspakker. Stivheten ble justert etter kjøreforholdene, den økte i svinger og minsket ved kjøring på dårlige veier.
Hovedversjoner
I løpet av hele produksjonsperioden kom det rundt 20 versjoner av Citroën Xantia (X1) (1993–1998), de fleste med bensinmotor. Alle hadde forhjulsdrift. Det var bare ett unntak, en rallyversjon med firehjulstrekk.
3,0 V6 var den kraftigste versjonen. Den var utstyrt med en motor med 6 sylindre og 24 ventiler, som hadde en ytelse på 194 hk. Maks dreiemoment var 267 Nm. Bilen hadde meget god dynamikk – den akselererte til 100 km/t på 8,2 sekunder og toppfarten var 230 km/t. Verdiene for drivstofforbruk var imponerende. Bilen brukte 15,9 liter drivstoff på 100 km i bykjøresyklusen, 10,9 liter i den kombinerte syklusen og 8,0 liter i landeveissyklusen. Maks lastekapasitet var 569 kg.
Utstyrspakker for Xantia (X1)
Kombien Citroën Xantia (X1) var tilgjengelig med fire utstyrspakker: X, SX, VSX og Activa.
Den siste var den mest eksklusive utstyrspakken. Den inkluderte ABS-bremser, kollisjonsputer foran, elektrisk justering av førersetet, sidespeil med oppvarming og elektriske vinduer både foran og bak. Mot et tillegg i prisen kunne man få klimaanlegg og seter med skinntrekk. Det ble brukt tre i dekorative elementer i interiøret.